Sitsen

Red Stina nu på "morgonen", okej vid tio, för Catharina. Gick så sjukt mycket bättre denna lektion än lektionen. Jag red mycket bättre och hon var mer genomsläpplig enda från början.
Hon släppte fint i slutet, jag var avslappand och allt gick toppen.

Enda från förra veckan har jag bättrat på min sits och  verkligen kunna inverka med min egen sits. Är jag avslappnad är hästen det med. Har lärt mig väldigt mycket om bogar hit och dit.. ja nämligen hur jag ska göra i olika situationer med min sitts. Hur jag ska få hästen ridbar. Detta har verkligen gett mig något, och jag är hur nöjd som helst.

Har även lärt mig varför man viker sig innåt. det är för att hästen sätter ryttaren på en bog. Då säger balanssinnet till mig att luta mig lite åt det håll så jag inte trillar av. Så om hästen sätter mig på vänster bog måste jag få in den bogen. För att få det ska jag vara i högervarv, ställa lite utåt och förflytta frambenen så de korsar varandra och sen rakrikta och forstätta så. För då får man in bogen på hästen.

Sen är det oftast så att hästen sätter ryttaren på den bogen/sidan som den inte har manen på. Så om den sätter en på vänster bog har den oftast manen på högersida. Tyckte jag var lite roligt faktiskt. :)


Tittade på en träning igår som Catharina hade för en snygg fux valack som är tävlad till och med St: Georg. Riktigt snygg måste jag säga.

I alla fall, jag har sett träningar nu med väldigt rutinerade ryttare samt ponnyryttare och jag lär mig lika mycket från varje träning. Det jag har "problem" med har verkligen kommit in i huvudet för jag hör det hela tiden på träningarna hon håller för mig och andras träningar. Så det är mycket enklare att utföra det nu. 

Tycker catharina är bra som tränare då hon säger hur, varför och målet med övningen man gör. Det är så man lär sig och förstår. :)



 


Kommentarer
Postat av: Carro

Sv: Ja jättegärna :D

2011-09-29 @ 14:35:21
URL: http://baraacarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0