Jordan, 2011-10-02

Red Jordan igår, och jag kan inget mer än att säga- Jag älskar den ponnyn!

Red ute på ängen och arbetade först mycket i skritt för att flytta in hans vänster bog och få med honom från skritten. Sen i traven precis samma arbete. Mycket volter och avsaktningar med så han inte skulle slå sig fri i övergångarna. Men där var inga sådana problem. I galoppen där emot så blev han sjukt pigg och ville helst galoppera i racer-fart, men den idén togs bort från honom snabbt!
Lät honom galoppera i en låg form så han höjde ryggen, sen satte jag mig ner och börjaade plocka upp honom och sätta honom på rumpan. Lät honom få en skritt paus då han gjorde det jag ville och släppte igenom.

Trav sen igen och arbetade med förflyttningar för skänkeln och volter. Så rakt fram, sen en volt, raktrikta, sen en volt. Gjorde den för att jag skulle ha med mig yttersidan in i volten och sedan kunna rakrikta direkt efter volten.
Med förflyttningarna så gjorde jag två-tre steg för min vänstra skänkel, sen tillbaka för min högra o.s.v.
I mellan åt tappade han energin i steget, men då ökade vi bara ett par steg och sen tillbaka så vi fick energin igen!

Sen blev det galopp igen och arbetet ovan gjorde honom väldigt mjuk och han släppte väldigt fort, kom inte igenom i galoppen till 100% men till 99% ;)

Sen blev det avtravningen i en väldigt låg form.

Under hela passet hade jag catharinas röst i mitt huvud: Ner med ytterhanden, yttertygel innerskänkel, andas ut från axlarna.

Min ridning har blivit mycket bättre nu på dessa två veckorna, och jag fick kvitto på det från Jordan. Han tuggade och tuggade på bettet som aldrig förr. Det var skum runt hela munnen och han såg väldigt nöjd ut. Jag var lika nöjd så, för jag kände hur bra det kändes (konstig mening?).
Är himla nöjd över detta ridpass!

 förrväntade mig en gosig nallebjörn när jag kom till stallet, men där stog en snygg klippt ponny istället :D söta söta Jordan. Så fin, så underbar och helt otrolig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0