Läromästare?

Vad är egentligen en läromästare för något, och hur ska en sådan vara?
Alla har sitt eget svar och kanske till och med ett facit på det?
För vissa är en läromästare en som gått höga klasser i hoppning och dressyr eller båda. Kanske till och med terräng eller någon anna gren man vill satsa på.

För någon annan är det en sådan häst man bara behöver åka på, lyfta sig ur sadeln över hinderna och styra mot hinderna. En sån häst som räddar en i alla situationer, fixar alla de svåra situationerna som kanske blivit enklare om ryttaren hjälpt till?

Ja, alla har sitt sett att se på läromästare. Alla har rätt till att ha sin åsikt och sina egna svar på vad en läromästare är. Men frågan är om alla läromästare är så bra?

Som vi ska respektera varandra åsikter, så hoppas jag att ni respekterar mina åsikter som jag kommer skriva nu.

En "läromästare" för mig behöver inte vara gammal, den kan lika bra vara ung. En läromästare för ig ska vara en utmaning och kräver något ut av ryttaren. För den ska lära en rida på ett sätt och visa när man gör rätt och när man gör fel. Har faktiskt flera exempel men har ett som är så glasklart så det går inte.

- Det är min väns c-ponny Prillan. Den ponnyn behöver ben så man tror att de ska gå av, hon gör inget gratis vilket jag anser är super faktiskt. För på henne lär man sig verkligen rida med ben och "släppa" handen. Och när den ponnyn går i form och arbetar då har man gjort rätt. Det är sån ponny jag anser vara en läromästare. Man lär sig rida på ett annat sätt!

Sen har vi även Hedjas och Jordan. Hedjas gör inget gratis och kräver något utav ryttaren för att gå i form. Alla dagar med honom har inte varit roliga men det har faktiskt gett resultat.
När jag gör rätt så gör han rätt.
Likaså Jordan, när jag gör rätt gör han rätt. Man får inte ta för mycket i honom utan var lätt på hand fast fortfarande han honom i "handen" liksom.

Nu kanske dessa ponnysar inte är de man klassar som läromästare för er, men för mig gör dem de. De är i olika åldrar en är 12 år, en 13 år och den sista 22 år.

Nu fick ni lite exempel, men det jag vill komma fram till är att en "läromästare" är någon som kan ge en själv  som ryttare som ger en erfarenheter som ryttare och får en att komma framåt.

Nu kanske jag inte beskrivit läromästaren för er, för egentligen hade jag kunnat skriva om en fyra åring?
För en häst kan mer en mindre men båda ger ju en något.
Alla hästar och ponnysar är inte läromästare, utan är en häst man kan lära sig något på utan ordet mästare inkluderat.

Hoppas ni förstår mina tankar och ni får gärna skriva era egna tankar i en kommentar! :)


Söta Aprila aka. Prillan


Kommentarer
Postat av: Sophie

Min vackra fina prillan :D stämmer väldigt bra det du skrivit ^^

2011-07-13 @ 17:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0