Dra häst i mun?

Det är inte rätt eller snällt att dra en häst i munnen. Man ska inte göra det, men det händer hela tiden.
Många säger att de aldrig dragit en häst i munnen, är mjuk i handen bla bla bla..

- Alla har vi någon gång kommit efter i språnget - ryck i munnen
- Alla har vi någon gång varit med om en häst som sticker och gör allt för att få stopp på den - självklart är reaktionen från ryttaren att få stopp på hästen så fort som möjligt, då kan det bli ett och annat ryck i munen.
- Alla har vi nog varit med om en stegrande, bockandes häst - där kan det bli ett ryck
- Alla har vi nog ramlat av och hållt kvar i tyglarna - ryck i munnen.

Jag kan fortsätta att rada upp vad som kan ge ryck i munnen hos hästen. Men jag tror ni förstår vad jag vill få fram?

Ingen är perfekt, alla gör vi misstag och även de största ryttarna råkar dra hästen i munnen. Men det är ju inget man vill ska hända. (finns självklart de som har i avsikt att dra hästen i munnen som bestraffning).
Men alla har vi någon gång råkat dra en häst i munnen.
T.ex. när man avr liten och nybörjare, då är det en självklarhet att man rycker hästen i munnen för man vet inte vad som är lagom?

Finns många som kan säga " jag har ALDRIG ryckt en häst i munnen". Då kan alla ni vara så snälla och kommentera detta inlägg med Aldrig och berätta hur du undvikit eller undviker att råka rycka hästen i munnen?

Till er som har ryckt en häst i munnen kan ju också kommentera med "Ja, har hänt!"

Jag har självklart råka rycka hästar i munnen, jag är inte fläckfrí. Jag gör fel, misstag men jag kan inte hjälpa att man ibland kommer efter i ett språng liksom, om man trillar av. Ja ni förstår!

Ingen vill väl uppnå ett mål i att dra hästen i munnen och ge den sår i munnen? Men tyvärr uppkommer det skavsår om man drar hästen ofta i munnen och kanske tar till handen och sågar ned den så den kröker så "fint" på nacken? Ja så ruppkommer överallt, vissa häster är överkänsliga i munnen och kanske får enkelt sår i munnen. Men det är inget man vill, att hästen ska få sår..


Bild lånad från http://www.infobarrel.com



Kommentarer
Postat av: Bella

Sv: Tack för din fråga, det var en bra fråga! :) Alla har sina olika tankar och åsikter, speciellt ang ridningen. Det finns så himla många olika sätt att hantera olika situationer. Personer lär sig olika och alla har rätt till att då tycka olika. Jag märkte nu att jag var otydlig i det jag skrev ang skänkeln, så jag skrev ett helt inlägg med ett svar till dig! :) Hoppas det blev ett bra svar :)

Kram

2011-08-15 @ 22:59:44
URL: http://eaglegirls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0