Betala för att rida din häst?

Varför ska medryttare behöva betala för att rida en annans häst?

Det klingar helt fel i mina öron - "jag betalar dig för att rida din häst som du inte har tid till"
Varför tar egentligen hästägarna betalt för att någon ska ridas deras häst?
Jag har aldrig betalt för att få rida någons häst och skulle heller aldrig fått för mig att göra det. Det var inte jag som köpte hästen i första början.

Ute på landet är det väl inte så stor "risk" att någon tar betalt, men mer in mot civilisationen så är det npg mer som tar betalt för att någon ska rida deras häst.
Det är säkert många som betalar för att få rida, deras val. Men dem som inte har möjligheten att rida på t.ex. ridskola och inte har de pengarna som behövs för att betala avgiften till ridskolan. Då är det kanske lockande att rida en annans häst och därför betalar man för att man gör allt för att få rida?
Jag vet inte, för jag har själv aldrig varit i situationen att betala för att rida en annans häst.

Ryttaren som rider en annans häst och betalar tar ju sin tid att ta sig dit, lägger energi på hästen och måste betala? Jag förstår inte. Om man nu inte bor i cykel eller gångavstånd så tillkommer det ju kostnad. Bensin eller busspengar. Sen på det att betala för att rida hästen också?

Söker man hjälp med sin häst för brist på tid så borde man kanske tänka om? Eller brist på pengar för att hålla hästen. Då tillkommer det ett problem för ägaren, han/hon kanske inte vill splittras från sin vän. Så då kan man  ju lika bra låna ut hästen tills man har en stadig ekonomi eller kanske tar sig tid att ta hand om din egen häst?

Jag tycker inte att det är fel att andra tar betalt, men i mina öron låter det helt fel.
Men det är lite utnyttjar-varnings stämpel på hästägaren.

vad tycker ni om att ta betalt för att någon ska rida ens häst?


Kommentarer
Postat av: iisabella

Jag betalade 400:-/mån för att rida en kvinnas häst i två år. Jag slutade dock med det i juli och då fick jag samtidigt lämna hästen, som jag fäste mig ganska hårt vid...

Nu i efterhand känner jag mit så lurad, jag betalade cirka 10 000:- sammanlagt för allting. kändes väll antagligen bra för ägaren att få in en massa pengar hela tiden, så därför skaffade hon fler och fler medryttare. Vi var nog uppe i 5 medryttare som delade hästen 7 dagar i veckan... När jag slutade, för att det inte funkade när man var så många, sa ägaren bara tack och hej och skaffade en ny som hjälpte henne. :/

2011-08-15 @ 18:03:55
URL: http://iisabella.devote.se
Postat av: iisabella

Hmm jo, jag kunde ha gjort mycket annat roligt för dem pengarna... :/ Hästen blev så förvirrad av att ha så många ryttare samtidigt, hon blev som en ridskolehäst.

Hästar är mitt liv, det krävs mycket för att jag ska sluta med dem! Jag rider på ridskola 2 gånger i veckan nu och tävlar på en av deras ponnys. Hoppas på att få egen häst nu i höst så att jag kan söka in till Flyinge eller Strömsholm nästa år när gymnasievalet äger rum :D

2011-08-15 @ 18:41:43
URL: http://iisabella.devote.se
Postat av: Mariam

Kan inte alls hålla med, som hästägare ställer jag mig 200% på andra sidan i det här. Vi som har häst betala flera tusen kronor varje månad för att ha vår häst ska vi då ta emot folk som ska få rida gratis, no way! Har man inte råd med ridskola så brukar det vara billigare med medryttarponny men man ska inte glömma hur dyrt det är med egen häst. Varför skulle vi låta andra rida för skojs skull helt gratis när vi själva har så höga utgifter? Är inte så för medryttare på mina egna men har jag haft har jag alltid tagir 500kr/månad för 1-2 gånger i veckan då ska man tänka på att hästen kostar i snitt 5000kr/månad

2011-08-20 @ 06:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0